Ιστορία – history

Αυτό είναι το κείμενο με το οποίο έγινε η πρώτη δημοσίευση για το τεχνητό Θεσσαλονήσι, στα τέλη του 1999, σε ένα αφιέρωμα του περιοδικού Close Up για το Millenium!

Σχεδιάστηκε τότε από τους SweetDreamιστές αρχιτέκτονες:
Αντώνη Βλαβογελάκη, Δημήτρη Πατρίκη, Γιώργο και Πάνο Γιαννούλα, Σάββα Λεσπουρίδη, Αντωνία Ευθυμιάδου.

Πάμε για ψάρι στο Σαλονήσι…
Sweetdreams team

Με αφορμή τους καύσωνες που έρχονται, παρουσιάζουμε μια πρόταση του Sweetdreams team που ενδέχεται να ανακουφίσει, σε λίγα χρόνια τους κατοίκους αυτής της πόλης από πολλά δεινά όπως αυτό της ζέστης – με δροσερές παραλίες και πολλά στρέμματα υπογείων χώρων, της ανεργίας – τεράστιας κλίμακας έργο, ή της ρουτίνας, για λίγο καιρό, με τις νέες προτάσεις αναψυχής. Κυρίες και κύριοι ιδού το Θεσσαλονήσι.

Γενικά
«…της Σαλονίκης μοναχά της πρέπει το ποτάμι…». Με αυτό το μότο πρωτοπαρουσιάστηκε πριν ενάμισι περίπου χρόνο το φιλόδοξο αυτό project του Sweetdreams team, το Θεσσαλονήσι.
Η αναφορά στο ποτάμι γίνεται βέβαια διότι δεν νοείται σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρίς ποτάμι κι εντυπωσιακές γέφυρες. Το Θεσσαλονήσι ή Θεσσαλόνησος , αν προτιμάτε είναι, όπως αντιλαμβάνεστε, μια τεχνητή κατασκευή, επιφάνειας αρκετών δεκάδων χιλιάδων (όσο θέλουμε το κάνουμε – εμείς το σχεδιάζουμε), που σκοπεύει να καλύψει όλες τις ανάγκες μιας σύγχρονης μητρόπολης πολλών εκατομμυρίων κατοίκων – όπως μας προορίζουν. Στο κάτω κάτω και το τελευταίο κόμπλεξ που είχα σαν Σαλονικιός με τα εξαψήφια νούμερα, είναι πια παρελθόν με τα δεκαψήφια.

Σχεδιασμός
Στο νησί και πάλι, το οποίο είναι διαμορφωμένο σε τρία επίπεδα. Ένα επίπεδο φιλοδοξεί να καλύψει σχεδόν εξ ολοκλήρου τις ανάγκες της πόλης σε πάρκινκ. Στο δεύτερο υποθαλάσσιο επίπεδο («κάτω κόσμος») διαμορφώνεται το συγκοινωνιακό δίκτυο, εκτός οδικού. Στον κεντρικό σταθμό του νησιού, καταλήγουν τουλάχιστον τρεις γραμμές του ηλεκτρικού, ενώ όλο το μήκος του διασχίζει το Τρένο Υπερβολικά Υψηλής Ταχύτητας, το οποίο κάνει τον γύρο της πόλης σε 1:23΄΄ και σταματάει σε κάθε στάση για 3 δευτερόλεπτα, ώστε να μην προλαβαίνουν να μπαίνουν πολλοί επιβάτες και να αποφεύγεται έτσι ο συνωστισμός. Ο «κάτω κόσμος» επικοινωνεί με την επιφάνεια μέσω των θόλων (μπλε κύκλοι στο σχέδιο), ενώ πάνω και κάτω υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων με εμπορικά κέντρα, ώστε να βγάζουν το άχτι τους ανενόχλητοι οι πεζοί.
Πάμε στην επιφάνεια. Το Νησί συνδέεται με την υπόλοιπη πόλη μέσω τεσσάρων γεφυρών. Η θαλάσσια συγκοινωνία γίνεται από τα δύο λιμάνια. Ένα τεχνητό απέναντι από το υπάρχον και ένα φυσικό (καλά, για τους τουρίστες φυσικό), ανατολικά εκεί που έχει χωροθετηθεί το παραθεριστικό κέντρο με τα χλιδάτα ξενοδοχειακά συγκροτήματα και το ψαροχώρι. Το παραθεριστικό κέντρο αποφεύγει τα αδιάκριτα βλέματα της πόλης, χάρη στον Νέο Κέδρινο Λόφο, ένα λοφίσκο με υψηλή βλάστηση που φιλοξενεί το Εθνικό Κέντρο Μπάρμπεκιου και το μουσείο Ελληνικής Κουζίνας με ψησταριές, κιόσκια και εκατοντάδες μέτρα υπαίθριας σχάρας.
Το Διοικητικό και Οικονομικό κέντρο τοποθετείται φάτσα – κάρτα στην παλιά πόλη, ενώ είναι η μόνη περιοχή με διψήφιο συντελεστή δόμησης. Εκεί βρίσκονται οι ουρανοξύστες που στεγάζουν υπηρεσίες, ξενοδοχεία κλπ. Στα δυτικά του νησιού και δίπλα στο λιμάνι (για να κρατάμε και τις παραδόσεις), τοποθετούμε την κακόφημη συνοικία με τις γνωστές δραστηριότητες στην πιο εκσυγχρονισμένη τους μορφή Οι εμπορικές δραστηριότητες είναι τοποθετημένες στο κέντρο του νησιού και συνορεύουν, όπως και σήμερα, με την παραλιακή ζώνη ψυχαγωγίας, όπου θα εγκατασταθούν τα παραλιακά καφέ και μπαρ με θέα το ηλιοβασίλεμα. Παραδίπλα θα υπάρχουν τα θερινά μαγαζιά μαζικής ορθοστασίας, ενώ η διακεκομμένη γραμμή προσδιορίζει τη θέση για την οποία θα υπάρξει αργότερα διαμάχη για ενδεχόμενο μπάζωμα, έτσι ώστε να υπάρχει δουλειά για τις τοπικές αρχές μια που η υπόλοιπη ζωή της πόλης θα είναι ήσυχη και χωρίς προβλήματα (δεδομένου ότι θα έχει εκλείψει δια παντός η διαμάχη για την παλιά παραλία).
Η κυκλοφορία στην επιφάνεια του νησιού γίνεται με ένα πυκνό έως φλύαρο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων ταχείας κυκλοφορίας που, μέρος του, θα ενταχθεί ως πίστα, στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Formula 1. Σημαντικό ρόλο βέβαια στις μετακινήσεις θα παίξει και η συγκοινωνία μέσω του ποταμού.
Προοπτική
Μετά τη συσσώρευση των περισσοτέρων δραστηριοτήτων στους νέους χώρους, το παλιό πολεοδομικό συγκρότημα θα ξαλαφρώσει με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης χώρων της πόλης με διαφορετικές χρήσεις, πιο ευχάριστες για τον πολίτη. Η υψηλή ποιότητα ζωής που θα αναπτυχθεί θα προκαλέσει , όπως είναι φυσικό, μια εκ νέου μετανάστευση πληθυσμιακών ομάδων προς το αστικό κέντρο και σε λίγα χρόνια η ευρύτερη περιοχή θα είναι σε χειρότερο χάλι απ΄ ότι πριν. Ο «κάτω κόσμος» θα γεμίσει άστεγους και περιθωριακούς ή ακόμη και συμμορίες. Η ψαλίδα στην κοινωνική διαστρωμάτωση θα ανοίξει διάπλατα, η αστυνομοκρατία και η διαφθορά θα επικρατήσουν και θα έχουμε με τον τρόπο αυτό μια σύγχρονη ευρωπαϊκή μεγαλούπολη, όπως αρμόζει σε μια ανεπτυγμένη χώρα του δυτικού πολιτισμού.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s